Bostik

Bostik är ett världsledande varumärke inom lim, spackel, fix & fog samt tätningsmedel. Produkterna används av industrin, professionella byggare och hemmafixare. Sortimentet täcker in alla slags material och applikationer vilket innebär ett utbud om tusentals olika produkter.

Bostiks produkter finns i allt från blöjor till tåg. Företagets framgång bygger på en kontinuerlig strävan efter förbättringar avseende produktegenskaper, design, produktionsprocesser och logistik. Bara i Sverige finns hundratals återförsäljare.

För att skapa en ny webbsajt med lättillgänglig produktinformation och kundservice online vände sig Bostik till oss.

Princip

Bostik hanterar dagligen hundratals förfrågningar om produkterna från olika kunder. Kundtjänst ger service till alla från professionella storkunder inom industrin till hemmafixaren som ska täta en fog. Viktiga funktioner med den nya webbsajten är att avlasta kundtjänst genom att på ett användarvänligt sätt snabbt besvara de vanligaste frågorna som ställs, göra all information om varje produkt lättillgänglig och göra det enkelt att hitta närmaste återförsäljare.

Då produktutbudet är så omfattande krävs det att kunderna snabbt och enkelt hittar det de söker. Bostik ville ha:

  • Nyutvecklad och lättillgänglig produktinformation
  • Kundservice online för snabbare och bättre service – dygnet runt
  • Snabba och tydliga anvisningar till säljare och återförsäljare med kartfunktioner
  • Ny design, interaktion och teknisk plattform med fokus på flexibilitet och snabbhet

Lösning

Vi byggde en sajt med många smarta funktioner. För att hjälpa kunderna att snabbt hitta rätt produkt finns snabbsök och en megameny med sorteringsfunktion. Produktdatablad och säkerhetsdatablad är knutna till respektive produkt och kunden kan även göra en inköpslista som kan sparas och skrivas ut.

Den digitala kundtjänsten är samlad i ett Service center där man kan ställa frågor till Adam. Adam vet mycket om produkterna och lär sig mer vartefter kunderna ställer frågor till honom. De vanligaste frågorna finns listade och via diskussionsforum och e-post får kunderna svar på frågor inom 24 timmar. Allt detta är alternativ för den som inte vill ringa direkt till Kundtjänst, och ger kundtjänstens medarbetare möjlighet att ge ännu bättre service.

Den tekniska lösningen är omfattande med kopplingar till olika lokala databaser inom företaget för att all administration ska underlättas och ske på ett och samma ställe. På så sätt hålls t ex webbsajtens produktinformation alltid uppdaterad.

Petra Case Bostik


Petra Case Bostik


Petra Case Bostik


Petra Case Bostik


Petra Case Bostik


Petra Case Bostik